tisdag 15 september 2009

Nobody puts Baby in a corner

Jag tror en hel generation växte upp med Johnny och Baby, dansandes och förälskade. Jag har sett Dirty Dancing lätt 50 gånger utan att överdriva och jag kan varje replik, varje rörelse och klipp utantill -och jag älskar den fullkomligen. Den filmen kommer alltid vara på min topp 5 lista. Patrick Swayze kanske inte har haft de bästa rollerna alltid, men han var perfekt i den här filmen.

Filmvärlden har förlorat ännu en uppskattad artist och med allt som har hänt detta året (M.J, Farrah, John Hughes och nu Patrick), känns det som att en bit av det naiva och positivt simpla uttrycket som 80-talet gav oss, sakta håller på att tyna bort och ersättas av det glättiga och ibland själlösa. Visst, många kan nog kalla Dirty Dancing för en typiskt Amerikansk slutet-gott-allting-gott tramsig tjejfilm men den har rört vid i princip allas hjärtan jag känner, till och med killar gillar den. Det görs helt enkelt inte så många sådana här filmer längre.

Jag hoppas Patrick vet att han var och kommer alltid vara del av något som så många känner är väldigt speciellt. Vila i frid.

Dirty dancing final scene


I think an entire generation grew up with Johnny and Baby dancing and falling in love. I've seen Dirty Dancing at least 50 times, easily, without exaggerating. I know every line, move and scene by heart -and I love it with all my heart. It's a movie that will always be in my top 5. Patrick Swayze may not have had the best roles in his life, but in this one, he was perfect.

The world of entertainment has lost yet another appreciated artist and with everything that's happend this year (M.J, Farrah, John Hughes and now Patrick), it feels like a piece of that naivety and positive simplicty that came with the 80's is gradually fading away only to be replaced by the shallow and sometimes soulless. Granted, some people might call Dirty Dancing a typical American All's-well-that-ends-well silly kinda chick-flick.. but it's touched basically everyone's heart that I know, even guys like this movie. And they don't make movies like this anymore.

I hope Patrick knows he was and will always be part of something very special. R. I. P.


Inga kommentarer: