lördag 6 december 2008

Plagiarism

I dagarna har jag stött på två populära bloggare vars texter och bilder blivit stulna och presenterats av andra bloggare som deras egna tankar eller bilder dvs. de har inte länkat till källan. Idag läser jag i Aftonbladets artikel att Coldplay har stämts av Joe Satriani, en gitarrist, för låtplagiat. Aftonbladet länkar till den här videon och nog fasen är det alldeles för likt för att inte kunna kallas plagiarism.




Varje gång jag har hört Coldplays låt har jag tyckt jag känt igen just den biten som är "plagierad" men jag har inte kunnat sätta fingret på var jag hört det förr. Så slog det mig när jag hör videon, det är ju NKOTB's låt "Single" jag har hört det i. Hur det kommer sig att jag har hört New Kids On The Blocks låt låter vi vara osagt (jag var ett hysteriskt tonårsfan, ok?!). Lyssna och jämför!




Så nu har vi två grupper som hivar in storkovan på den här stackars Joe som i fyra år har spelat melodin på sin gura utan att få sin del av äran. Jag fattar inte hur svårt det skall vara att ge upphovspersonen cred för det de har gett sin tid, kunskap och talang för? Tror de som stjäl att det inte kommer att upptäckas? Och till er som snor texter och bilder, lär er att respektera andra och er själva genom att vara ärliga. Karma, baby, ni snuvar bara er själva i längden!

Det är allt jag har att säga.





Lately I've seen two popular bloggers who's words and pictures have been stolen by other bloggers and presented as if they were their own, in other words, they haven't linked to the source. Today I read in the Aftonbladet that a guitar player called Joe Satriani is suing Coldplay for plagiarism in their song Viva La Vida. Aftonbladet links to the first video above and listening to it, I'm sad to say that indeed it's too similar not to be plagiarized.

Everytime I've heard the song I've felt as if I've heard it before but I haven't been able to put my finger on where. Well, while watching the video it hit me. I've heard it in NKOTB's "Single". Why I know their song is a subject I rather not discuss (I used to be a screaming teenage fan of theirs, ok?!). Just have a listen above and compare.


Now there's two groups cashing in on poor Joe and the melody he's been playing for four years now. I just don't get it, how hard can it be to give the person who has copyright or has inspired the "thieves" some cred? They've put their time, knowledge and talent into making that piece. Do those who steal think their theft won't be discovered? And for those of you who steals words and pictures, I'd like to ask you to learn to respect others and respect yourselves by being honest! Karma, baby, you're only cheating yourselves.


That's all I have to say.


Inga kommentarer: